Mózg składa się z dwóch półkul. Lewa półkula przetwarza szczegóły, podczas gdy prawa widzi duży obraz. Lewa połowa odpowiada za analityczne myślenie, a prawa za kreatywność. Zazwyczaj lewa półkula jest niedostymulowana. Dlatego warto sięgnąć po układanki lewopółkulowe, które mogą być pomocne w zintegrowaniu obydwu części mózgu.
Układanki lewopółkulowe
Od wielu w terapii dzieci, lat stosuje się ćwiczenia, stymulujące lewą półkulę mózgu. Jednak kiedyś nie używano terminu „układanki lewopółkulowe”.
Są to pomoce, które pomagają rozwijać analityczne i logiczne myślenie.
Sekwencje, segregowanie, kategoryzowanie, kodowanie, szeregowanie – to wszystko stymuluje lewą półkulę, która jest zdominowana przez prawą.
Rozwiązywanie problemów i wytrwałość
W szkole dzieci uczą się przeważnie czystych faktów, ale nie u strukturyzowanego podejścia do rozwiązania problemu. W takim przypadku mogą być pomocne układanki lewopółkulowe, które zwiększają zdolności analityczne.
Innym problemem, który dotyka nie tylko dzieci i młodzież, jest brak wytrzymałości. Podczas układania wzmacnia się cierpliwość, tolerancja na frustrację i wytrwałość.
Czy układanki lewopółkulowe mogą uszczęśliwiać ?
Podczas układania mózg wytwarza neuroprzekaźnik dopaminę, hormon szczęścia. To działa jak system nagród. Układanka to wyzwanie. Więc jeśli zostanie ułożona, zostanie to uznane za sukces, który oznacza wytrwałość. To sprawia, że dziecko jest dumne i cieszy się.